خانه کشاورز

سیب

سیب از اولین میوه هایی است که بشر از دوران ماقبل تاریخ و شروع دوران کشت و زرع، آن را شناخته و از آن استفاده کرده است. تصور می شود که سیب اهلی از غرب آسیا، شرق اروپا و جنوب غربی چین، هندوستان و آمریکای شمالی است.

گیاه شناسی سیب

سیب از اولین میوه هایی است که بشر از دوران ماقبل تاریخ و شروع دوران کشت و زرع، آن را شناخته و از آن استفاده کرده است. تصور می شود که سیب اهلی از غرب آسیا، شرق اروپا و جنوب غربی چین، هندوستان و آمریکای شمالی است. اگرچه بعضی از گونه های سیب در برابر سرما مقاوم نیستند، سیب اهلی یکی از مقاوم ترین میوه های منطقه معتدله است.
سیب درختی از خانواده گلسرخیان و از جنس Malus است. در حال حاضر 35 گونه مختلف سیب در دنیا شناخته شده است. بیشترین آنها از نوع سیب های میوه ریز یا زینتی هستند. حدود 15 گونه آن از گونه های اولیه اند، که 2 گونه آن از اروپا، 4 گونه از آمریکای شمالی و بقیه از آسیا هستند. اغلب ارقام اهلی سیب از M. pumilla mill. که سیب معمولی اروپاست، مشتق شده اند.
میوه سیب و گلابی از میوه های شفت مانند؛ یعنی، بخش بیرونی (برون بر و میان بر) آنها گوشتی و بخش درون چرمی است. در برش یک سیب، دانه ها در وسط قرار گرفته و با درون بر چرمی احاطه شده اند.
 
سیب
 

اقلیم مناسب سیب

سیب، یکی از درختان میوه معتدله است که از گونه های وحشی موجود در آسیا و اروپا به دست آمده است و از حدود 2000 سال قبل از میلاد توسط بشر کشت میشده است. متاسفانه در ایران هیچ نوشته مستندی درباره سابقه کاشت سیب مشاهده نشده است؛ ولی شک نیست که با وجود درختان سیب بومی در این در قسمت از دنیا، ساکنین اولیه این فلات از قدیمی ترین و باستانی ترین پرورش دهندگان درختان میوه از جمله سیب بوده اند . سیب از بخش غربی آسیا و جنوب روسیه (قفقاز) و اروپا، ابتدا به صورت بذر و بعد ها پاجوش و پیوند، در اروپا و آسیا تکثیر شده است.
تنوع زیاد و سازگاری آب و هوایی سیب باعث شده تا یان درخت وسیع ترین میوه کشت شده در منطقه معتدله باشد. بعضی از ارقام سیب در 70 روز می رسند، و برخی دیگر 180 روز یا بیشتر برای رسیدن لازم دارند. همچنین در برخی از ارقام سیب تناوب باردهی(سال آوری) شدید است؛ مانند سیب لبنانی زرد و در بعضی دیگر سال آوری خفیف بوده و در سال هایی که محصول زیاد باشد، در سال بعد مقدار آن کاهش می یابد. معمولا در ارقامی از سیب که تناوب باردهی دارند، بیش از 90 درصد از جوانه های انتهایی قادر به تشکیل گل هستند؛ اما در ارقامی که همه ساله محصول می دهند، این نسبت به 20 درصد کاهش می یابد. در ضمن برخی از ارقامی که همه ساله محصول می دهند، معمولا بیشتر گل ها روی شاخه تشکیل می شوند؛ مانند رقم "رم بیوتی"؛ اما ارقامی که سال آوری دارند، قسمت بیشتر جوانه های گل روی مهمیز یا سیخک ها تشکیل می شوند؛ مانند، رقم "ویلثی".
 
برگرفته از کتاب ارقام و پایه های درختان میوه مناطق معتدله
 
مطالب مرتبط
  1. میوه سیب میوه سیب
  2. خواص خوردن سیب خواص خوردن سیب
  3. علت آلرژی به سیب چیست؟ علت آلرژی به سیب چیست؟
  4. آیا دانه سیب سمی است؟ آیا دانه سیب سمی است؟
  5. پرورش سیب در خانه پرورش سیب در خانه
  6. انواع سیب انواع سیب
  7. احداث باغ سیب احداث باغ سیب
  8. کاشت سیب از دانه کاشت سیب از دانه
  9. پرورش گل و گیاه در خانه پرورش گل و گیاه در خانه
  10. نگهداری گل ارکیده نگهداری گل ارکیده
  11. گل رز گل رز
  12. پرورش گل حسرت پرورش گل حسرت
  13. گل بنفشه گل بنفشه
  14. گل سنبل گل سنبل
  15. نگهداری از گل ها در زمستان نگهداری از گل ها در زمستان
  16. پرورش گل در زمستان پرورش گل در زمستان
تنظیمات
برچسب ها

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
7 + 8 = ?

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !