خانه کشاورز
آموزش کشت زعفران
masii
فرستنده : masii
تاریخ : 1400/11/21

زعفران گیاه با ارزشی است برای اینکه بتوانید در زمین های کشاورزی خود کشت موفق داشته باشید در چند قدم آموزش کشت زعفران را برای شما توضیح می دهیم.

قدم اول : 

انتخاب زمین مناسب و سنجش شرایط آب و هوایی 

زعفران گیاهی مناسب مناطق نیمه گرمسیر می باشد اما این گیاه نیاز به یک دوره ی گذراندن سرما نیز برای گلدهی دارد و در مناطقی که سرمای پاییزه دارند نیز می تواند به خوبی رشد کند.

زمینی مناسب برای کشت زعفران است که در سایه درختان دیگر نباشد. موش و خرگوش پیاز زعفران را می خورند بنابراین زمین مناسب نباید دارای موش یا خرگوش باشد.

قدم دوم :  آماده سازی زمین

برای آماده سازی زمین باید اقدام به کوددهی به زمین نمایید کودهای مورد استفاده در مرحله آماده سازی کود دامی پوسیده و آمونیوم فسفات می باشد. که با توجه به نیاز زمین داده می شود. سپس با استفاده از دیسک اقدام به مخلوط کردن کود با خاک می نماییم. 

قدم سوم : خرید پیاز زعفران

قدم بعدی خرید پیاز می باشد. پیاز های زعفران برای کشت خاکی باید در حدود 8-12 گرم وزن داشته باشند بدون آفت و بیماری. توجه کنید که پیازها نباید انباری شده باشند. در هر هکتار نیاز به 8-10 تن پیاز زعفران داریم.

قدم چهارم : کشت زعفران

بعد از تهیه پیاز زعفران باید اقدام به فراهم کردن جوی و پشته در زمین کنیم. در مساحت های بالا ایجاد جوی و پشته با ماشین مخصوص کشت زعفران می باشد. در مساحت های پایینتر از هکتار با کولتیواتور اقدام به ایجاد جوی و پشته می کنیم. سپس پیاز ها را ضدعفونی می کنیم.

برای ضد عفونی باید محلولی از پروپارژیت و کاربندازیوم آماده کنیم و پیاز های زعفران را به مقدار یک کیلو در سبد چیده و به مدت یک تا دو ثانیه در محلول فرو می بریم تا کاملا خیس شوند سپس پیاز زعفران را خارج کرده و اجازه می دهیم آب اضافی آن خارج شود.

سپس پیازها را از قسمت انتهایی به فاصله 8 سانتی از یکدیگر در جوی ها قرار داده و به اندازه 15-20 سانت بر روی آن خاک می ریزیم. عمق کشت زعفران باید حداقل 15 سانتی متر باشد.

نتیجه

به همین راحتی در 4 گام ساده توانستیم کشت زعفران را در هر زمینی انجام بدیم.

 

هنوز جوابی برای این پست درج نگردیده است.
اخطار!جهت درج پاسخ به این پست لطفا وارد حساب کاربری شوید یا در سایت ثبت نام کنید!

سبد خرید

ورود

ثبت نام
این برنامه را نصب کن !